Irodalomterápia szülők részére

Az irodalomban, versekben, mesékben találom meg önmagam

Irodalomterápia szülők részére

Most nem a gyermeküket gyógyítja az orvos, hanem Önök, szülők a legfontosabbak!
Az irodalom felhasználásával a terapeuta, a csoport fog segíteni abban, hogy lelkileg megerősödjenek, reményt, kitartást kapjanak a mindennapokhoz, a tovább vezető úthoz. Ez egy biztonságos hely, ahol megoszthatják, hogy milyen gondokkal, feszültségekkel élnek. Ez az a találkozás, ahol bizalmi légkörben oldódnak azok a bennünk lévő félelmek, amelyeket nem tudunk másokkal megosztani. Ebben a terápiában tanulhatunk egymástól megküzdési mintákat, megoszthatjuk a sajátunkat. Érezhetjük, hogy fájdalmainkkal, mindennapi küzdelmeinkkel nem vagyunk egyedül. Az irodalmi művek alkalmasak arra, hogy ablakot nyissanak bennünk. Nem kell tehát irodalmároknak, irodalomtanároknak lennünk. A művek segítenek visszatükrözni önmagunkat, hogy kívülről láthassuk magunkat, és azt, hogy miben vagyunk. A terapeuta által felolvasott versek, novellák, mesék és az azt követő beszélgetések elmélyedésre ösztönöznek. Segítenek abban, hogy felismerjük helyzetünket a jelenben, és megtaláljuk saját megoldásainkat, új céljainkat. A csoportterápiában úgy nyerünk tapasztalatokat, hogy eközben nem sérülünk meg. E tapasztalatszerzés érzékenyít, segíti az empátiát, az elfogadást, mind mások, mind önmagunk számára.

Fontos: Zárt csoportban folyik a terápiás munka, ezért a csoporttagok számára nagyon fontos a
bizalmi légkör kialakítása és megőrzése, a csoportdinamika fenntartása. Az első két ülést
követően dönthet a folytatásról, az elköteleződésről, hogy folytatni kívánja a terápiát, és két alkalomnál többet nem fog hiányozni.

Az irodalomterápiában – a receptív elemét kiemelve – a mű közvetítésével, a terapeuta személyével, a csoporttagok interakcióival, és a mű közös értelmezésével érünk el terápiás hatást.A terapeuta kibontja és kibontatja a csoporttal a műben rejlő egzisztenciális tartalmat, a műről beszélteti a résztvevőket úgy, hogy érintettségük érvényesüljön, ám a mű általi fedésben és védettségben maradjanak. Cél, hogy a terápiában részt vevő személy az addigiaknál jobb rálátást nyerjen élete összefüggéseire, felülvizsgálva a kapcsolati mintáit, rögzüléseit, működési mechanizmusait, ami egy más életszemlélet, más kommunikációs és problémamegoldási stratégia kialakítására ösztönözheti. Az irodalomterápia magában foglalja az írásmű értelmezéséből, és annak szabad asszociációból létrehozott írásműveket, valamint  a kreatív írást is.

A személyes irodalomterápiában fontos, kiemelt szerepű a csoport összetartó, megtartó ereje, jelenléte. Az abban az időben megszületendő egymásra figyelés, a pillantások és a másik rezdülésének azonnali megértése, segítő reagálása. Egy mosoly vagy baráti ölelés, ha éppen nehéz gondokról vall valaki. A csoporttagok visszajelzései is azt bizonyítják, hogy valóban felszabadító érzés, ha kiléphetnek az otthon falai közül, és személyesen találkozhatnak a sorstársakkal. A terápia megkezdése előtti néhány perces beszélgetések, majd a közös távozás is alkalmat ad néhány ki nem mondott dolog elmesélésére, ventilálásra. Alkalom adódik ebben a formában közös rajzolásra, játékra, egyéb kiegészítő módszerre. Az irodalomterápiában reményt és megértést, új megküzdési mintákat tanulhatnak egymástól, az irodalom művészetének csodái által.
Van természetesen a személyes jelenlétnek néhány nem várt, negatív mozzanata is. Ha például a közlekedés miatt valaki nem ér oda pontosan a kezdésre, ha nem várt vizsgálatra kell menni a beteg gyermekkel, olyankor számára kimarad egy alkalom. Azonban, mindezeket is figyelembe véve, a személyes jelenlétnek semmivel nem pótolható hatása, varázsa van.
Vannak fontos, betartandó kérések a csoporttagok felé: Ha tudja, hogy nem fog tudni jönni, vagy késni fog, mindenképpen értesítse időben a csoportvezetőt. Tartsuk tiszteletben a másik véleményét, gondolatait, ne éljünk vissza a többiek idejével, hogy más is szót kaphasson, és ne legyenek „külön beszélgetések”, azaz a csoportba tartozó dolgok maradjanak a csoportban. A csoportterápiában valójában tehát annak van jelentősége, hogy a kliens érzelmekkel telten megosztja belső világát másokkal, akik elfogadják őt. A csoporttagok általi elfogadás lehet az alapja, hogy mások számára elfogadható, szerethető és értékes vagyok. Elindul egy önmegerősítő, körkörös folyamat: bizalom-önfeltárás-empátia- bizalom. Fontos, hogy a kliensek a csoportkohéziónak nem csupán haszonélvezői, hanem ők maguk annak megteremtői is. A csoporthoz tartozás növeli az önbizalmat, a felelősség vállalást, az autonómiát, minden csoporttag hozzátesz a csoport jólétéhez, mindegyikük magáévá teszi a csoport összetartó légkörét.

Kiemelten fontos itt is a bizalmi légkör, a tagok egymásra figyelése. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy az online térben a részvétel zárt helyiségben, csak a tag jelenlétében történjen (természetesen ez nem vonatkozik a gyerekek jelenlétére, az eddigi tapasztalatok szerint ez nem okozott problémát). Az idegen, nem a csoportüléshez tartozó kép és hang effektusok ugyanis nagy mértékben befolyásolják a csoporttagok munkáját, lehetetlenné teszik a koncentrációt, az egymásra figyelést, a kapcsolódást, az önfeltárást. Ezért nem megfelelő, ha a kliensek gépjárműből, zajos munkahelyről jelentkeznek be, vagy a csoportülés alatt más „hasznos” tevékenységet folytatnak. Ugyancsak nem kell magyarázni, hogy a kamera nélküli – a kliens arcának rezdüléseit, érzelmi megnyilvánulásait kizáró – kapcsolódás az online térben csupán a hangra korlátozódna, amely végképp kioltaná a csoportmunkában a személyességet. Önmagában is nagy veszteség, hogy a közvetlen szemkontaktusról le kell mondanunk, ezt már nem súlyosbíthatja a sötét képernyő látványa. A személyesség határterülete tehát az online. Az elmúlt évek azonban azt igazolták, hogy a csoportterápiának mégis nagyon hatékony terepe, de csak abban az esetben, ha megfelelően élünk vele. Ehhez a legegyszerűbb, hogy minden online térben résztvevő kliens úgy üljön be a virtuális térbe, mintha a csoportjával a Budai Gyermekkórház 3. emeleti könyvtárában foglalna helyet: „Körbe nézek, hogy mindenki megjött-e („bántana, ha azután sokáig elkerülnél”)…. Igen, mind itt vagyunk, akkor ma is pontosan kezdhetünk….”